Egzaminas, nuotrauka: freepik.comMokytojų darbe svarbiausia yra padėti mokiniams mokytis ir pasiekti geriausių rezultatų, o ir patiems mokytojams tenka nuolat mokytis ir atnaujinti žinias. Tačiau ar mes gerai išmanome, ką reiškia efektyvus mokymasis? Deja, mūsų suvokimas apie mokymąsi yra vis dar apipintas daugybe klaidingų įsitikinimų, kurie ne padeda, o dažnai net trukdo efektyviai mokytis ir pasiekti geriausių rezultatų. Žinodami apie šiuos mitus mokytojai gali padėti mokiniams lengviau mokytis bei patys gali juos praktiškai pritaikyti.

Kai mokiniai ruošiasi svarbiems testams ir egzaminams, jie dažniausiai skaito tekstą kelis kartus. Be to, jie tekste ryškiomis spalvomis pasibraukia svarbiausią informaciją, sąvokas ir apibrėžimus. Tekstas atrodo gražiai, tačiau ar tai padeda mokiniams išmoksti reikalingą informaciją geriau? Tyrimais įrodyta, kad mokiniai daug geriau išmoks tekste parašytą informaciją, jei jie skaitydami tekstą bandys patys sau paaiškinti tekste aprašytas svarbiausias idėjas ir sąvokas. Skaitomo teksto aiškinimas ir perpasakojimas yra aktyvus mokymosi būdas, todėl taip mokiniai išmoksta ir supranta daugiau nei tiesiog tekstą perskaitę daug kartų.

Artėjant svarbiam egzaminui mokiniai stengiasi visais įmanomais būdais pakartoti išmoktą informaciją ir išmokti tai, ko prieš tai neišmoko. Tačiau jie ne visada žino, kaip tai daryti greičiau ir efektyviau. Anot tyrimų rezultatų, neformalūs testai yra vienas naudingiausių aktyvaus mokymosi būdų. Bandymais įrodyta, kad mokinių egzamino įvertinimai yra geresni, kai jam mokiniai ruošiasi atlikdami neformalius testus, o ne kelis kartus skaitydami tą patį tekstą. Tai žinodami mokytojai gali padėti mokiniams lengviau pasiruošti artėjantiems egzaminams. Kai mokote mokinius naują temą užduokite mokiniams pamokos metu ar namų darbams individualiai ar grupėse paruošti po testą su galimais atsakymais. Mokinių sukurtus testus mokytojai gali patikrinti ir saugoti internete, o ruošiantis egzaminams juos bus galima patogiai panaudoti.

Testas, iliustracija: freepik.comInternete saugomiems testams mokytojai gali rinktis iš daugybės nemokamų programų, pavyzdžiui, Google Formos. Šioje programoje galite lengvai sukurti testą (pasirinkite „Blank Quiz“ formą), o už teisingus atsakymus skirti taškus. Artėjant egzaminams ar kontroliniui darbui jūs galite mokiniams vienu mygtuko paspaudimu nusiųsti el. Laišką su nuorodamis į šiuos testus. Mokiniai patys pagal savo galimybes ir poreikius gali juos atlikti. Mokytojai taip pat gali matyti, kurie mokiniai atliko testus ir kokias klaidas jie darė. Pagal tai galima planuoti pakartojimo pamokas.

Deja, mokiniai pasiruošimą testams ir egzaminams palieka paskutinei minutei. Atmintį tyrinėję mokslininkai nustatė, kad informaciją daug geriau įsimename, jei mokymąsi išskirstome dalimis per ilgesnį laiko tarpą. Per ilgesnį laiko tarpą, o ne paskutinę minutę, išmokta informacija išlieka mūsų ilgalaikėje atmintyje, todėl toks mokymasis yra daug naudingesnis. Svarbu mokinius nuo pradinių klasių pratinti planuoti savo laiką ir mokymąsi taip, kad jiems nereikėtų mokytis paskutinę minutę. Mokydamiesi paskutinę minutę mokiniai patiria stresą, įsimena mažesnius informacijos kiekius, todėl toks mokymosi būdas yra neveiksmingas.

Mokytojų pareiga yra ne sužinoti, ko mokiniai nemoka, bet sužinoti, ką jie moka ir ką dar galėtų išmokti. Todėl mes turime išmokyti mokinius mokytis ir padėti jiems pasiruošti svarbiausiems egzaminams. Taigi perskaitę šį įrašą ryškiomis spalvomis pasibraukite svarbiausią informaciją, kurią vėliau prisiminsite ir galėsite papasakoti mokiniams. Tiesa, spalvoti rašikliai yra dar vienas mitas. Išmargintas tekstas gal ir atrodo gražiau, tačiau toks spalvinimas nepadeda mokytis.