Mokymosi stiliai, nuotrauka: freepik.comŽymūs neuromokslo, švietimo ir psichologijos akademikai neseniai išreiškė susirūpinimą, kad mokyklose vis dar populiarus mitas apie individualius mokymosi stilius. Mokymosi stilius – tai pamėgtas galvojimo, informacijos apdorojimo ir supratimo būdas. Mums yra priimta manyti, kad besimokantieji, žinodami savo mokymosi stilių, galės geriau išnaudoti mokymosi galimybes ir taip pasiekti geresnių rezultatų. Tačiau mokslininkai teigia, kad mokytojai turėtų visiškai atsisakyti šio plačiai paplitusio mito taikymo mokyklose.

Pareiškimą išplatino žymūs mokslininkai, tarp jų Harvardo universiteto psichologijos profesorius Stevenas Pinkeris (angl. Steven Pinker), Oksfordo universiteto vystymosi neuropsichologijos profesorė Doroti Bišop (angl. Dorothy Bishop) bei Londono universitetinio koledžo pirmaujanti neurologė profesorė Uta Frith. Jame teigiama, kad individualus mokinių mokymas, kai jiems paruošiamos užduotys ar informacija pateikiama pagal jų individualius mokymosi stilius, yra plačiai paplitęs neuromitas, kuris visiškai nepagerina mokinių išmokimo ir rezultatų.

Mokslininkų grupė siekia paneigti plačiai paplitusį mitą, kad mokinių mokymas bus daug efektyvesnis, jei jie bus mokomi atsižvelgiant į nustatytą jų individualų mokymosi stilių. Pavyzdžiui, mokiniai, kuriems yra nustatytas girdimasis mokymosi stilius, gali būti mokomi pasakojant istorijas ir keliant diskusijas, bet reikėtų vengti rašto užduočių. Anot mokslininkų, mokydami mokinius pagal jų individualius mokymosi stilius mokytojai nepasiekia geresnių rezultatų, todėl mokymo užduočių planavimas atsižvelgiant tik į juos yra paprasčiausias laiko švaistymas. Be to, jei mokytojai nuolat atsižvelgia į mokinių individualius mokymosi stilius ir mokiniams pagal tai skiria užduotis, skirsto mokinius į grupes pagal jų mokymosi stilių, jie taip kenkia mokiniams. Kai mokiniai daro tik vieno tipo užduotis, kurias jie patys labiau mėgsta, mokiniai neišsivysto gebėjimo prisitaikyti, jie praranda motyvaciją naudoti skirtingus mokymosi būdus.

Nors mokyklų vadovai teigia, kad pirmoji susižavėjimo mokymosi stiliais banga jau atslūgo, tačiau vos prieš keletą metų atlikti tyrimai rodo visai ką kita. Jungtinėje Karalystėje ir Nyderlanduose 2012 metais atlikta mokytojų apklausa parodė, kad 80% mokytojų vis dar tiki, kad mokiniai mokosi geriau, kai jiems yra pritaikomos užduotys pagal jų mokymosi stilių. Metais vėliau atliktas tyrimas parodė, kad 76% mokytojų atsižvelgė į mokymosi stilius pamokose.

Mokslininkai nori gerinti žmonių suvokimą apie plačiausiai papliusius mitus, kurie vis dar yra gajūs švietimo sistemoje. Įvairūs tyrimai yra tyrę mokymosi stilius, tačiau jie nėra patvirtinti jokiais moksliniais įrodymais. Laišką pasirašiusio profesoriaus Briuso Hudo (angl. Bruce Hood) teigimu, dauguma žmonių tiki, kad jie turi vieną mokymosi stilių, kuriam teikia pirmenybę, pavyzdžiui, vizualinį ar kinetinį, ir todėl jiems tinkamiausias mokymo metodas turėtų būti paremtas tuo mokymosi stiliumi. Tačiau teiginiai, kad mokiniai pasieks geresnių rezultatų, jei juos mokysime pagal jų pamėgtą mokymosi stilių, yra nepagrįsti mokslu ir abejotinos vertės.

Pilną mokslininkų laišką angliškai galite skaityti čia.